Leestijd 3 - 4 min
Perspectief voor thuiszitters
Digitaal (afstands)onderwijs
Digitaal (afstands)onderwijs kan perspectief bieden voor thuiszittende kinderen en jongeren. De Korenaer Deurne heeft er al ruim tien jaar ervaring mee en ook Scholengemeenschap Harreveld en Aventurijn in Nijmegen krijgen steeds meer leerlingen. Widdonckschool Weert ontwikkelt een aanbod voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

“Digitaal onderwijs kan je echt helpen!”

Tijn is aangenomen bij de opleiding sportopleiders en daar heeft hij écht veel zin in. Heel eerlijk? Een tijdje terug zag het er iets anders uit. Tijn zat thuis en ging helemaal niet naar school. “Het lukte niet in de klas”, vertelt hij open. “Ik had veel te veel afleiding daar. Maar ik wilde wel heel graag mijn diploma halen.”

Motivatie heb je echt nodig, denkt Tijn. Want je moet wel zelf aan de slag gaan thuis. “Er is niemand die tegen je zegt dat die telefoon aan de kant moet, dat moet je zelf doen”, geeft hij als voorbeeld. “Dat heb ik ook echt gedaan. Ik ben snel door de lesstof gegaan.” Met zijn leerkracht Janice sprak Tijn af dat hij alleen de toetsen zou maken. Haalde hij een toets niet, dan kreeg hij extra les.

Janice zei tegen mij: “’Dit kún jij gewoon, Tijn, en als je meer uitleg wilt, dan help ik je daarmee. Alleen met wiskunde zat ik even in de knoop, maar dat is ook goed gekomen. Zij had nog niet eerder iemand gehad die zo snel door de lesstof ging. Ze was heel trots op mij. Digitaal onderwijs kan je echt helpen! Je kunt er veel goeds mee bereiken.”

“Diploma gehaald en zelfvertrouwen opgedaan”

Vader Roy: “Tijn was heel gemotiveerd om school af te ronden, maar hij kwam niet tot zijn recht in een klassikale setting. Niet meegaan in de groepsdynamiek vond hij lastig en hij kon zich minder goed focussen. Voor hem was deze vorm van onderwijs echt een uitkomst. Natuurlijk hebben we hem best wel eens geholpen, maar hij heeft het toch echt vooral zelf gedaan, al studerend aan de keukentafel bij mij of bij zijn moeder thuis. Hij heeft niet alleen zijn diploma gehaald, maar ook veel zelfvertrouwen opgedaan. De activiteiten die hij bij de dagbehandeling deed, hebben daar ook bij geholpen. Afgelopen jaar volgde hij in het mbo klassikaal onderwijs en dat ging heel goed. Ik bewonder zijn doorzettingsvermogen.”

“Ik zag hem opbloeien”

Leerkracht Janice: “Tijn was één van mijn eerste leerlingen in het digitale afstandsonderwijs. Een slimme jongen, die op zijn school al veel lesstof had gehad. We hebben samen een maatwerktraject gemaakt, zodat hij in versneld tempo zijn vmbo-diploma kon halen om naar het mbo te kunnen. De combinatie van leren en dagbehandeling gaf structuur. Ik zag hem opbloeien! Tijn’s verhaal laat zien dat deze vorm van onderwijs echt een kans kan bieden voor leerlingen die op dit moment op een of andere manier niet passen in het onderwijssysteem. Zij kunnen nu een stap vooruit zetten. Kijk naar Tijn: die draaide succesvol mee in het mbo.”

Wat is digitaal afstandsonderwijs?

Leerlingen die zijn aangewezen op digitaal afstandsonderwijs, hebben het veelal op meerdere fronten moeilijk. Soms lukt het niet op school vanwege hun gedrag, soms vanwege psychische belemmeringen, systemische problematiek, of angsten. Wat de reden ook is: eenmaal thuis komt hier een onderwijsachterstand bij. Effectief digitaal afstandsonderwijs voorkomt dat. En zorgt voor een zinvolle invulling van de dag.

Een leerling volgt thuis, of bijvoorbeeld op een dagbestedingslocatie, onderwijs. Leerkrachten bieden persoonlijke begeleiding, via app, telefoon of het beeldscherm en vaak ook ‘live’. In het contact zijn zij dus heel nabij.

Waar mogelijk begeleiden leerkrachten een leerling terug naar school, helpen bij een stage of bereiden voor op een baan. Maatwerk is het sleutelwoord, met een passend onderwijsaanbod via ons online leerplatform en de begeleidingsuren die nodig zijn.

Op naar een landelijk dekkend netwerk voor digitaal (afstands)onderwijs

Met een subsidie van het ministerie van OCW gaan coalities van scholen en samenwerkingsverbanden passend onderwijs samen zorgen voor een landelijk dekkend netwerk voor digitaal (afstands)onderwijs.

Dit soort onderwijs is bedoeld voor thuiszittende leerlingen tussen de 5 en 18 jaar, die door lichamelijke, systemische of psychische oorzaken niet naar school gaan. Bestaande scholen bieden dit naast hun ‘gewone’ onderwijsaanbod aan.

In onze regio’s doen ook een aantal Aloysiusscholen mee in een coalitie: De Korenaer Deurne, Widdonckschool Weert, Aventurijn in Nijmegen en Scholengemeenschap Harreveld.

auteur Anne-Marie Veldkamp
eerder verschenen Regiokrant Zuid 23